Historie



Het is allemaal begonnen in de winter van 2004/2005 met de aankoop van een oude Ford 5000. Inclusief een voorladertje, prachtige machine!. Nadat we de Ford 5000 helemaal uit elkaar gehaald hebben is er in plaats van een 4 cilinder een 6 cilinder motor ingesleuteld. We zijn gaan rijden in de 4,5 ton standaard klasse. We wilden netjes voor de dag komen en de foto hieronder was het resultaat van vele uren hobbyen. Wilco werkte toen nog bij Hoogendoorn in Houten, dus kon ik daar het spuithok gebruiken, om de trekker te spuiten.


Na 1 jaar de standaard klasse gereden te hebben, begon het in de winter van 2005/2006 toch te kriebelen, en zijn we de trekker om gaan bouwen naar een 4,5 ton sport trekker. Hiervoor hebben we er een turbo, een grotere brandstofpomp en andere in- en uitlaatspruitstukken opgebouwd. Eind 2007 besloten we om in de 3,6 ton supersport te gaan rijden. 



Maar om in deze klasse te concurreren met de rest van de deelnemers waren er veel aanpassingen nodig. Hieronder een paar voorbeelden wat er allemaal aangepast is om in deze klasse te kunnen rijden:
● speciale  zuigers  
● geflowde cilinderkop, grotere kleppen, zwaardere klepveren, andere tuimelaars
● verzwaarde distributie tandwielen 
● speciaal  geslepen nokkenas
● uit speciaal materiaal gefreesde drijfstangen 
● koppakking vervangen door afdichting met stalen ringen 
● andere in en uitlaat spruitstukken 
● een grotere holset hx 80 turbo 
● grote brandstofpomp 
● een selfmade interkoeler (die de inlaatlucht terug koelt van 370 naar 30 graden met een luchtflow van 9000 liter per seconde)
● 4 plaats 13 inch droge koppeling 
● 42 chroom molybdeen price as
● Bredere tandwielen in de versnellingsbak 
● een snel draaiend kroon en pignonwiel
●verzwaarde eindvertragers
● speciaal opgesneden banden 
● rolkooi (verplicht in deze klasse)
 enzovoorts…Door deze aanpassingen is er +/-1100 pk uit het blok gekregen! (origineel 120!) 
Kortom, de trekker is in de afgelopen jaren fors verbouwd. Uiteindelijk is de trekker verkocht naar Belgie. 
\

MAAR…Nu we 6 jaar in de 3,6 ton supersport mee hebben gereden is het weer tijd voor een nieuwe uitdaging. We zijn op dit moment volop bezig met het uitdenken, tekenen en verzamelen van onderdelen voor een compleet nieuwe trekker waarmee we in seizoen 2017 in de 4,5 ton supersport hopen te gaan rijden. Voor vervoer naar de wedstrijden is er een bus aangeschaft. De bedoeling is dat de trekker hier in de toekomst achterin gereden kan worden. Dit betekent nog aardig wat klusuurtjes. 








Ook voor de Smoking Granny is na 14 jaar tractorpulling een andere eigenaar gevonden. 
De machine is verhuisd naar het Cobra XL team uit het Brabantse Aarle-Rixtel.